2009. február 3., kedd

Jansons frestelse

... vagyis Janson kísértése. Nevezhetnénk egyszerűen svéd rakott krumlpinak is. A lényeg, hogy nekem nagyon ízlik. :)
A recept a Kulináriából származik, ahol megemlítik, hogy az elnevezés eredete nem egyértelmű: vagy egy 1928-s svéd filmről kapta vagy pedig egy gourmand svéd operaénekesről, Pelle Janzonról.

Jansons frestelse

bő 1 kg krumpli
2 nagy fej hagyma
1 üveg (80 g) szardellafilé
őrölt fehérbors
fél l tejszín
néhány ek zsemlemorzsa
vaj

A krumplit meghámoztam, hasábokra vágtam, a hagymát szintén pucolás után felkarikáztam. Egy nagyobb jénai tál alján szétterítettem egy réteg krumplit (a teljes mennyiség harmadát), arra a hagyma felét, majd a szardellafilé felét, kissé feldarabolva. Ezt megszórtam fehérbosrssal, majd ismét krumpli, hagyma, szardellafilé és bors következett. Végül a maradék krumplival befedtem az egészet. ( Első sütésnél, kicsit kevés lett az 1 kg krumpli, akkor kellett még mellé puculnom egy közepes szemet) A felső réteg krumlit megcsepegtettem a szardellafilé olajával, ráöntöttem a tejszínt, megszórtam zsemlemorzsával, majd vajdarabkákkal. 170-180 fokra előmelegített sütőben lefedve sütöttem háromnegyed órát, majd fedő nélkül addig, amíg kissé megpirult a teteje. Szerintem megunhatatlan és abbahagyhatatlan.

2 megjegyzés:

phzs írta...

Én Finnországban ettem, egy ottani svéd eredetű családban. Hal, krumpli és hagyma volt benne, semmi tejföl és tejszín, és a krumpli és a hal is nagyon apróra volt vágva, inkább kis fecnikre, mint szeletekre. Vaj biztosan volt benne, inkább egynemű volt, mint darabos.

Zsu írta...

Köszi phzs, a krumpli nagyonaprítását ki fogom próbálni, kíváncsi vagyok milyen elhet egyneműbben. Bár a tejszínről nem biztos, hogy lemondanék, az a része nagyon ízlik :)