2008. december 30., kedd

Karácsony 2008 - A készített ajándékok

Mostanra szokássá vált nálam, hogy a szeretetteimnek saját készítésű finomságokkal kedveskedek. Így sokkal nyugodtabban tudok készülni az ajándékozásra, csak recepteket bújok fejvesztve, nem üzleteket. ;)
És akkor amik idén készültek:

Mindenki kapott marcipános szaloncukrot, csak épp nem szaloncukor, hanem korong és golyó formában. Dolce Vita receptjéből indultam ki, csak kevesebb cukorral. És az alábbi adagnak igazából a duplája készült, mert miután az első adagot leteszteltük, úgy döntöttünk Párommal, hogy nem csak pár darabot szeretnénk itthonra.

Marcipános szaloncukor

60 dkg darált mandula
20 dkg porcukor
10 dkg kandírozott narancshéj
kevés víz
étcsoki (Tibi étcsoki) a mártogatáshoz/bevonáshoz

A mandulát összekeverteme a porcukorral és narancshéjjal, majd kevés vizet hozzáadva relatíve kemény masszává dolgoztam össze. Hagytam kicsit összeérni az ízeket (1-2 órát) aztán a masszát korongokká és golyókká formáztam. A korongok felét mártottam olvasztott étszokiba, a golyóknak a tetejükre került egy-egy csepp a csokiból.


Anyum és Párom anyuja gyümölcskenyeret kapott a marcipán mellé. A receptet a Mindmegettén találtam.

Birsalmasajtos gyümölcskenyér

35 dkg liszt
15 dkg vaj
3 tojás
1 csomag sütőpor
5-6 dkg cukor
10 dkg birsalmasajt
5 dkg dió

A diót durvára, a birsalmasajtot kis kockákra vágtam és elkevertem a liszttel és a sütőporral. A cukor felét habosra kevertem a puha vajjal és egyenként hozzáadtam a tojások sárgáját. (Ezt érdemes egy nagyobb tálban csinálni, mert ebben lesz összeállítva a tészta.) A tojások fehérjét habbá vertem a maradék cukorral. A lisztes keverékből és a felvert habból felváltva adtam a vajas keverékhez, fakanállal elekvertem, igyekeztem ügyelni arra, hogy ne törjem össze a habot. Végül a kész tésztából két gonbócot formáltam, mindkettőt ellapítottam, kilyukasztottam a közepét, így két gyűrű formájú gyümölcskenyerem lett. Sütőpapírral bélelt tepsiben, kb 180 fokra előmelegített sütőben sütöttem mintegy fél órát, akkor jött a tűpróba, amin átment, így ki is kerültek a sütik a sütőből.


Apum a szalnoncukor mellé pálinkás sajtkrémet kapott, amit a Velvet Tejbenvajban rovatában találtam.

Pálinkás sajtkrém

többfajta, jellegzetes sajt (ez nálam hegyi sajt és idősebb fajta gouda volt)
pálinka (terészetesen jófajta)

A sajtokat lereszeltem, egy kis csatosüvegbe tettem (nem tömködtem, csak úgy lazán) és felönöttem pálinkával. Remélem jó lesz, mert csak pár hete állítottam össze és a leírás szerint 1-2 hónap mire jó lesz. Egy üveggel persze készült nekünk is, majd azon teszteljük a végeredményt. :)

Végül tesómék marcipánmellé valója: hagymabefőtt Donna Hay Ízvarázsából.

Hagymabefőtt

8 fej lilahagyma
1 ek római kömény
1 ek koriander
750 ml fehérborecet
50 dkg barnacukor

A hagymát felszeleteltem, a római köményt és a koriandert mozsárban megtörtem. A hagymát egy megfelelő méretű lábosban felöntöttem az ecettel, fűszereztem, nagy lángon felforraltam és 15 perc forrás után hozzáadtam a cukrot is. Ezután már kis lángo főztem addig, míg a szirup besűrűsödött.

Nincsenek megjegyzések: