2008. szeptember 3., szerda

Hómméd

Vagyis anyussal nagyot gondoltunk és főztünk ketchupot házilag. A recept Jamie Oliver Jamie at Home című könyvéből van ( nem tudom pontosan milyen címmel ment Spektrumon az a sorozata, aminek a receptjeit tartalmazza, talán Jamie vidéki konyhája volt; mentségemre szóljon, hogy nincs TV-nk, csak néha kaptam el belőle egy-egy részt, amikor Párom anyujánál jártunk). Amikor megkaptam ezt a szakácskönyvet már az első átlapozáskor ki lett szúrva a recept, és most (vagyis másfél hete) felkerekedtem, meglátogattam anyust és jól kihasználtam, hogy nála a kertben terem a paradicsom. Szerencsére ő is lelkesedett az ötletért, úgyhogy potom 10 kg paradicsommal álltunk neki a főzésnek, amiből végül nem egészen 5 liter ketchup készült. Nagy kihívás volt, főleg hogy ekkora mennyiségnek eltartott kb 10-12 órát a sűrűsödés, és mivel délután álltunk neki, csak másnap délelőtt sikerült befejezni. Eddig sültkrumplival még nem teszteltük az eredményt, csak úgy magában, szerintem nem lett rossz, de lehet az ecetmennyiséget legközelebb kicsit visszább fognám, meg a zellert is, bár abból kicsit többet is tettünk bele az előírtnál.
A recept eredetileg 1 kg paradicsomra szól, így is fogom leírni, így könnyű felszorozni, ha esetleg többől készít az ember

Ketchup házilag

1 nagy lilahagyma
fél édeskömény - ez beszerzési behézségek miatt kimaradt
1 szál szálzeller - mivel anyus kertjében sima gumós zeller nő, ezért 1 kg paradicsomhoz kb fél kis gumót meg 2 zellerlevelet adtunk, legközelebb fele ennyit tennék hozzá
hüvelyknyi friss gyömbér
2 gerezd fokhagyma
fél friss chili - helyette csípős cseresznyepaprika anyus kertjéből
egy csomó friss bazsalikom - bezserzési nehézségek miatt szárított
1 ek koriandermag
2 szegfűszeg
1 tk őrölt fekete bors

olivaoalj
1 kg paradicsom
2 dl vörösborecet
70 g barnacukor

A hagymát, zellert, fokhagymát, csípős paprikát és a gyömbért megtisztítottam és apróra vágtam. Egy nagy fazékba öntöttem, hozzáadtam a koriandert, szegfűszeget, borsot, megsóztam majd nyakon öntöttem némi olajjal. A keverék kb 10-15 percet töltött lassú tűz felett, néha megkevertem. Ekkor került hozzá a feldarabolt paradicsom és a bazsalikom. Elvilelg vizet is kellett volna önteni hozzá, de azt feleslegesnek találtuk. Amikor paradicsom kb felére összeesett, jött a passzírozás. Az átpasszírozott paradicsomhoz hozzáadtam a cukrot és az ecetet majd visszakerült a tűzre amíg rendes ketchup állaga nem lett. Mint említettem ez eltartott egy darabig. Amikor késznek nyilvánítottuk anyus tanácsára került bele egy kisebb mokkáskanálnyi szalicil, mivel elvileg hűvös helyen kéne tárolni, de nekem csak kamraszekrényem van, az meg ugye nem hűvös. Végül fogtuk az előkészített üvegeket, megtöltöttük őket majd egy takarókkal jól kibélelt ládába költöztek hűlni.

6 megjegyzés:

Unknown írta...

Jó kis fűszeres ketchup lett ;) Nem csodálom, hogy Jamie szárzellert használt, hisz Londonban valahogy sokkal elterjedtebb a szárzeller, sima gumós zellert is csak egész gumókban láttam Sainsbury'sben. Én spec. sokkal jobban kedvelem a szárzellert, mert sokkal enyhébb zelleríze van, s emellett még enyhén sós is. Alaplevekhez is szárzellert szoktam használni, épp az enyhébb íz miatt is, no meg a gumó valahogy olyan dohos tömény hatású. Otthon nem tudom, mennyire kapható - mindenesetre ajánlom a kipróbálását ;)

Zsu írta...

Szívesen használtam volna én is szárzellert, meg már egy ideje ki is szeretném próbálni, de eddig még csak Sparban meg Intersparban láttam, ami önmagában még nem lenne gond, de mindig úgy néztek kii, mint amit a kutya szájából szedtek ki.

Unknown írta...

nagy kár, nem értem, miért nem tudnak ezek a láncok odafigyelni a termékek minőségére... persze, hogy így nincs és nem is lesz rá igény, s erre hivatkozva előbb-utóbb be is szüntetik a kínálatát... Ha valahol látnál majd megint angolzellert akkor annyi tippet adnék, hogy a friss angolzeller törik és nem hajlik, szaftos, kemény, kb. mint egy ropogós paprika - ill. annál még egy kicsit keményebb, tiszta zöld foltok nélkül és hűtőben 2-4 napig ropogós is marad. Nassolni is ideális, tunkolgatható is különböző mártásokba és egészségesebb, mint némely más hagyományos nasi ;) Csak a hosszanti kis szálait húzd le, különben kellemetlen élmény lesz rágcsálni.

Zsu írta...

Köszi Beatbull :) Most már még jobban esz a fene egy normális kinézetű szárzeller után :) Egyelőre egy ötletem van a beszerzésre, de az max jövőre fog összejönni: szerzek magot és rábízom anyusra, nála úgyis ott a kert. Csak sajna túl messze lakunk egymástól ahhoz (200km és nincs autónk) hogy mondjuk minden hétvégén leugorjak hozzá friss szállítmányért. De hát a jövő év még messze, hátha lesz addig kocsi a háznál :) (Ebben jobban bízom, mint hogy üzletben normális szárzellert találjak, sajnos:( )

Unknown írta...

2 dl ecet nem brutálisan sok? Vagy a vörösborecetnek enyhébb íze van? Vagy ez a mennyiség a 10 kilós adaghoz van kimérve? Egy közepes lábosnyi paradicsomhoz szerinted mennyi kell bele?

Zsu írta...

Szia Alison!

A 2 dl vörösborecet nem volt durván sok, viszont az csak 5%-os, szóval nem annyira erős.
Direkt meg is néztem újra az eredeti receptet, 1 kg paradicsomhoz ír ennyit.