2007. április 28., szombat

VKF! IV. - Reggelizzünk együtt!

Jó reggelit mindenkinek!
Nagyon rikán követünk el kedvesemmel igazán nagy közös reggelizést, komolyabban belegondolva ezt sajnálom is kicsit. Hétköznap ugye az ember igyekszik mihamarabb felébredni, aztán huss a munkába meg az egyetemre, úgyhogy kb egy pohár joghurt az, amit a reggelinek lehet nevezni. Ezért is melengette kicsi lelkemet Mamma felhívása. Rögtön tudtam, hogy valami asztaltelepakolós reggelit szeretnék készíteni.
De ugye azt az asztalt meg kell pakolni valamivel. Abban biztos voltam, hogy kéne valmai édes, meg valami sós péksüteményféle is.
Az édeset én választottam ki, fonott kalács lett, kedvenc kenyér- és egyébsütős oldalamon talátam is hozzá receptet, ráadásul olyat, aminek az eredményét azért ketten is meg tudjuk enni komolyabb kalácsmérgezés nélkül.
A sós péksütemény Kedvesem kérésére pogácsa lett, ennek a receptje édesanyjától származik. Nagyon jó recept. :) Ez volt a harmadik nekifutásom a pogácsasütésnek, az első kettő sajnos a kukában végezte. Hát ez nem. Finom lett, puha, meg minden. :)
Szintén férfiúi hatásra került az asztalra tükörtojás sült szalonnával. Nagyon igyekeztem, hogy szép legyen meg minden, erre az egyik tojás sárgája csak kirepedt, amikor próbáltam kiszedni a serpenyőből... Azt hiszem be kell majd szereznem valami hatalmas nagy falapátot az ilyen célokra. Vagy egészen peremmentes serpenyőt, és abből szépen ki lehet csúsztatni. Ez utóbbit viszont nem tudom, hogyan fedném le. Nehéz dolgok ezek. Na de térjünk vissza a reggelihez.
Készítettem még körözöttet, kiscit tuningolva kecskesajttal és a kamrából is előkerült anyósjelöltem finom szilvalekvárja, a piacon pedig beszereztünk némi friss zöldséget. Összességében úgy érzem jól siekrült ez az asztaltelepakolós reggelink. Igaz sokkal jobb lehet, ha nem csak ketten ülnek asztalhoz.
És akkor a receptek:

Fonott kalács

40 dkg liszt (az eredeti receptben 25 dkg sima + 15 dkg rétesliszt szerepel, de én későn vettem észre, hogy csak simaliszt van otthon)
0,6 dl tej
1,5 dl joghurt
1 tojás
3 dkg margarin
1/4 kk só
1 kk cukor
1 1/4 kk folyékony édesítő
1/5 friss élesztő

A hozzávalókat kenyérsütőgépbe raktam dagasztós-kelesztős programra. Amikor lejárt a gép kétfelé osztottam a tésztát és hurkákat sodortam a belőle. Szintén E.Margit oldalán találtam nagyon jó kis videót arról, hogy miként is kell fonni a kalácsot. Szóval összefontam a két hurkát, szilikon sütőformába tettem és hagytam kelni jó fél órát, közben már begyújtottam a sütőt kb 180 fokra-ez a gázsütőmnél a 4es fokozat. Amikor a formában is szépen megkelt a tészta megkenetem felvert tojással és fél órára a sütőbe toltam és aranybarnára sütöttem. (Nem reggel készítettem el, bevallom, hanem előző este, akárcsak a pogácsát.)

Pogácsa

1 kg liszt + 2 marék rétesliszt 50 dkg liszt + 1 marék rétesliszt
25-30 dkg margarin 12-15 dkg margarin
púpos ek só fél púpos ek só
1 tojás + 1 tojás sárgája 1 tojás
5-6 dkg élesztő tejben felfuttatva kb 3 dkg élesztő tejben felfutatva
1 pohár kefír vagy joghurt fél pohár kefír vagy joghurt
1 nagyobb krumpli áttörve + 10 dkg margarin 1 közepes krumpli + 5 dkg margarin

Először is a recept hozzávalóit megfeleztem-dőlt betűs rész-, mert ez így hatalmas adag. Rétesliszt, meg nem volt épp itthon ahogy már fentebb említettem, de így is jó lett az eredmény.
A krumplit héjában megfőztem, meghámota, villával jó alaposan összetörtem és belkevertem 5 dkg margarint. Erre öntöttem a lisztet és jól elkevertem, közben az élesztőt egy löttyintésnyi langyos tejben felfuttattam. A krumplis lisztbe belemorzsoltam a margarint és hozzáadtam a sót, majd belekevertem a felfuttatot élesztőt, 1 tojást , a joghurtot, jól összedolgoztam (lágy tésztát kapunk) , megkelesztettem. Miután megkelt kinyújtottam, megkentem olajjal és összehajtogattam, majd fél órát pihent, újabb nyújtás, kenés és hajtogatás következett. Újabb félórás pihenő után kb ujjnyi vastagra nyújtottam, éles késsel rácsosra vagdostam a tészta tetejét és alegnagyobb szaggatómmal kiszaggattam. A pogácsák tetjét megkentem felvert tojással, egy részükre szezámmagot, másik részükre sajtot szórtam. Sütőpapírral bélelt tepsiben sütöttem őket kb 15-20 percig -gázsütőben 5ös fokozaton-, amíg enyhén megpirult a tetejük, majd rácsra szedve hagytam őket kihűlni.

Körözött

25 dkg túró
1-2 ek tejföl
némi kecskesajt
fél lilahagyma (ennek a másik fele került a halhoz)
só, bors, pirospaprika

A lilhagymát apró kockákra vágtam, a kecskesajtot összemorzsoltam és az összes hozzávalót jó alaposan elkevertem.

Hát ennyi... Nálunk ilyen lett a kétszemélyes ráérős reggeli.

2 megjegyzés:

Unknown írta...

Most fordítva: tőlem - Neked ;) Kapsz tőlem egy üveggolyót némi kérdéssel (kérdések Ágitól)

macs írta...

Hahó! Hógolyó! Oldalamon a részletek.